Dagligvaruhandel

Att profilera sin livsmedelshandel som specialist på frukt och grönt blir vanligare och viktigare. Konsumentens krav på kvalitet och variation är större än någonsin. Utbudet av frukt och grönt ökar ständigt, nya sorter utvecklas, växtförädlarna tävlar om handelns gunst och för Sverige ovanliga exotiska frukter når våra gränser. Det är ingen överdrift att påstå att det händer mycket just nu.

Samtidigt sker en förskjutning från kött till grönt. Den unga generationen har ett kostmedvetande som aldrig förr. Insikten om kostens betydelse för hälsa och välmående har lett till att frukt och grönsaker är ännu mer i fokus än tidigare.

Trenden blir bara starkare. Livsmedelskedjorna har såklart insett vad som pågår, och det gör vårt jobb ännu roligare och mer intressant. Vi behöver inte längre propagera för nyttan, utan kan nu fokusera uteslutande på att erbjuda produkter som hjälper konsumenten att välja ett mer hälsosamt liv.